onsdag, juni 18, 2014

Godaste Midsommar tårtan

God kväll mina vänner.
 
det bliev visst ett väldigt sent
inlägg denna Onsdag.
 
Men har man lovat tårt recept så har man ; ))
 
 
 
Maräng:
 
*4 st ägg vitor
* 3dl socker
* 4 dl rice crispis
 
Gör så här:
 
Vispa äggvitorna hårt och blanda i socker under omrörning.
När du vänder skålen upp och ner så ska smeten
inte rinna ur ; ))
Bred ut smeten på bakplåtspapper på en plåt.
80 min i 125 grader.
 
(Jag brukar gör två st runda och köra dom i omgångar.men då måste du göra 2 st smetar också ;)
 
 
 
 
Smörkräm:
 
* 4 äggulor
* 1 dl socker
* 1 dl vispgrädde
* 125 gram smör
 
 
Gör så här :
 
 
Blanda äggulor,socker och grädde i en kastrull och sätt på spisen.
Vispa hela tiden till dess det tjocknar.
LÅT EJ KOKA.
Dra av kastrullen från plattan och klicka i smöret.
Rör till dess att smöret smält.
Ställ svalt
OBS!! Bränner lätt fast så var vaksam !!!
 
Dela maräng botten (om du gjort en hel )
Och bred ut krämen på den ena.
Lägg över den andra och garnera med
lättvispad grädde och jordgubbar.
 
 
En underbar Midsommar tårta
som kommer att hamna på vårat bord
även i år = ))
 
 
 
 
 
 
Kram Thess


4 kommentarer:

Ekenäsliv sa...

Amen alltså amen alltså... Sitter här o dreglar o undrar när du kommer o bjuder mig på en sån
tårta;-)
MUMS säger jag bara!
Ha en underbar midsommar vännen!
Kramar Anna

Husprojekt Drömhus sa...

Men åh vad sugen jag blev.. vi som trängdes så i affären idag, kanske måste jag dit i.m igen och handla ingredienser till en smarrig tårta :)
Ville bara titta in & önska dig en trevlig midsommar!

Kram
Tiina

Home2tiny sa...

En favvistårta här med. Hoppas ni fick en härlig midsommar. Kramisar Tina

Emilie J sa...

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se